torsdag 23 oktober 2008

Tacksam

Dagar som denna, då är det lätt att känna sig tacksam.

Efter en bökig Ella natt, som resulterade i att E sov i min säng vaknade vi båda utvilade och på gott humör.

Efter de vanliga morgonsysslorna åkte vi till Mikaelkyrkan och gick på Babykonsert.
Det var hur roligt som helst. Vi fick sitta i en ring på golvet inne i kyrksalen medan "personalen" sjung visor och uppträdde. De ca 15 barnen var alldeles trollbundna. Och vi föräldrar tyckte nog också att det hela var väldigt roligt. Inte minst jag själv.
Efter konserten fick vi gå omkring i kyrkan där de hade gjort ordning olika stationer. Bebisarna fick känna på sammetstyger och sandpapper. E tyckte inte alls om sandpappret, utan slängde iväg det direkt med ett högt "Ooouufh!". På en annan station stod det stora ballonger som de hade använt under konserten. E försökte klättra upp på en och blev mäkta irriterad när ballongen hela tiden rullade iväg. På en annan station fanns det frukt och andra godsaker för bebisarna att smaka på.
På de sista två stationerna låg det en massa speglar och instrument som bebisarna fick leka med.
Efter konserten blev vi serverade fika.
I annonsen så stod det att det var gratis fika. Fördomsfulla jag, hade räknat med torrt bröd och en ostskiva, kanske en gurkbit (a'la kyrkkaffe). Tji fick jag. Smörgåsbordet var fullt av läckerheter som briostar, tre olika slags nybakt bröd, en massa grönsaker, meloner, parmaskinka mm mm.
Det blev dagens lunch.
Nerikes Allehanda var där, och E som är Jordens linslus ("precis som sin mor" för att citera hennes morfar) såg den stora kameran som var jättespännande och ålade det snabbaste hon kunde mot fotografen som tyckte att E var en rolig tjej och knäppte av några bilder. Sedan ville E leka med journalistens block. Den vänliga tjejjournalisten lyfte upp E och satt E i hennes knä. Där satt E ett bra tag och lekte förnöjsamt med blocket. Men efter ett tag ville E ner, och ålade tillbaks till sin generade mor. Under fikat satt fotografen och den snälla journalisten vid vårat bord och frågade mig och mina bordsmammor om hur vi tyckte att konserten var.
Så vi får väl se om det dyker upp någon busig bild på den inte mindre busiga E.

L hade sett i ett reklamblad att en ny datoraffär skulle öppna på Marieberg köpcentrum idag. I reklamen hade det fina erbjudanden som inte ens L kunde motstå. Då det bara fanns ett visst antal av dessa varor så fick jag och E ha bilen idag för att direkt efter konserten och fikat kunna ta oss dit och handla det L ville ha.
Sagt och gjort, jag och E, duktig fästmö och dotter som vi är köpte en extern hårdisk, ett 8 gb USB-minne och ett par KOSShörlurar ( som iofs är till mig själv) till vår älskade L.
Jag brukar sällan vara på marieberg, och nästintill aldrig själv (inkl. E). Så vi passade på att gå runt och kolla i de nya affärerna och fascinerades över hur snabbt dom byggt om köpcentret.
Klara är dom ju dock inte på långa vägar men man kan ana hur fint det komer att bli när det blir klart.

Sen åkte vi förbi jobbet för att lämna lite grejer. Magen kurrade läskigt, så vi köpte en kycklingsallad som jag och E delade på. Eller delade kanske är fel ord. E fick smaka lite sallad och kyckling.

Väl hemma passade jag på att ringa och kolla läget och säga hej till familjen. Alla mår bra och lillasyster kommer hem imorgon.
Sedan tog jag och min dotter en liten eftermiddagslur.

Nu sover E och L är på bio med sin far och bror.
Jag har gjort lite vardagssysslor som t.ex att sätta på en tvätt/diskmaskin, vikt kläder och plockat leksaker i E´s rum.
Myspyjamasen och tofflorna är på och nu ska jag krypa ner i soffan och äta popcorn och se på Sex and the City filmen som jag hyrde på ICA för 19 kronor.

Ja, idag är en sån där dag då jag kommit på mig själv med att jag hela tiden gått omkring med ett stort leende. Jag har spontant hälsat på folk jag mött, vädret har varit toppen och E har varit på sitt bästa humör.

Vilken underbart klockren dag!

Inga kommentarer: