tisdag 21 april 2009

Några nya ord till mitt lilla lexikon


Idag har jag lärt mig några nya ord.

10 stycken av exakt samma "stavningsfel" har jag rättat idag. Det roliga är att det är totalt logiskt korrekt. Om man ljudar dvs, och det är precis det mina ettor gör.

Rätt (enligt svenska ordlistan): Mycket fint!
Fel (enligt svenska ordlistan men Rätt om man ljudar med brytning): Micket fent!

Som blivande svensklärare kan jag bli upp över öronen fascinerad över hur barn stavar.
Det blir fel, men det är så otroligt logiskt.

-Hur stavas barn?
Som det låter såklart! Bbbb....aaaaa.....nnnn. Ban.
För vart hörs R i Barn?

Eller

-Hur stavas text?'
Som det låter såklart, "först som TÄCKE, hör du väl... Täck..s..t alltså!" fick jag som svar idag.
-Täckst
För hur låter X? Som CK. Och har man precis lärt sig CK (som i icke t.ex) så är det ju självklart att det ska vara CK. X används ju aldrig. ...nästan.

En C uppsats om barns logiska tänkande gällande stavning känns som en het idé.
Måste bara spåna på en bra fråga/syfte... någon som har ngt tips?


Inga kommentarer: