fredag 17 april 2009

Praktik


Nu är första delen av min praktik avklarad. Avklarad är fel ord då det varit en otroligt rolig tid. Jag har varit två veckor (+ en vecka påsklov) i en tvåa. Jag har haft en fantastiskt bra handledare.
Resterande två veckor ska jag vara i en etta. Jag har under mina förra praktikplatser aldrig varit i en etta så det ska bli mycket spännande.
Att göra praktik ger mer än 4.5 års lärarstudier på universitetet. Det är tragiskt men sant. Att se verkligheten istället för att läsa om den i kurslitteratur skrivet av författare som inte varit ute på fältet sen hedenhös, om de ens varit i skolvärlden någonsin.

Det är dock såna här veckor som min vardagssituation kommer till sin spets. Jag lämnar E på dagis halv åtta och hämtar henne senast fyra då jag är med och planerar lektioner och sitter på möten med lärarna. Det är verkligen heltid under 5 veckor. Samtidigt som jag ju jobbar 40% och också, framförallt, vara en bra mamma.
Men det är en period. Det är tufft och långa dagar nu, snart blir det som "vanligt" igen.


Inga kommentarer: