torsdag 21 augusti 2008

Ella sju månader

Och så har ännu en månad passerat.



Kärt barn har många namn säger man, och det stämmer verkligen. Ella har många smeknamn.
Redan när E låg i magen trodde jag och L att vi skulle få en liten gymnast till dotter. Hon rörde sig så mycket därinne så hon fick namnet Lilla Atleten.
E´s rörlighet har inte minskat, snarare tvärtom. Bevis på detta har särskilt funnits den här månaden då E inte bara lärt sig att vända sig om, utan också att vända sig om flera flera flera varv. Dvs att hon rullar, sida till sida, fram och tillbaks.
Ella den Lilla orkanen.


Den här månaden har vi försökt att då E att sova hela nätter. Vi har medvetet lagt henne senare så att hon ska bli riktigt trött och därför inte vakna. Sedan när vi märkt att hon känner sig trygg med att sova i sin säng en hel natt, har vi sakta kommit tillbaks till den vanliga läggtiden (20.00)

Det har känts lite som i början när Ella kom, man vaknade, somnade om, vaknade somnade om. Men istället för att amma henne när hon har varit vaken och ledsen, har jag gett henne nappen som hon tappat (därav uttrycket "sketna napptapp!") och vaggat på spjälsängen.
Detta verkar ha fungerat. Med undantag förstås. Men numera sover E nästan alltid en hel natt.
Sedan vaknar hon vid sju och är vrålhungrig. Då ammar jag henne tills vi båda somnar om, sen blir det frukost med välling och gröt.


För ca två år sen skrev jag en Buppsats om barns tidiga språkutveckling. Därför är det med stor nyfikenhet och spännings om jag följer min dotters utveckling. Jag kan konstatera att hon nu använder sig av Iterationsjoller. Då kombinerar barnet kononsanter och vokaler (stänger/öppnar, stänger/öppnar) . T.ex Mammamammamammamamma, Papppapappapappapappa, Dadadadadada, Vavavavavava.
Det är inte för inte som både jag och L ibland hoppar upp av glädje då det verkligen låter som att hon säger mamma eller pappa. Men av kunskap vet jag att det inte är så, inte i den mening som vi menar, hon iterationsjollrar bara och då händer det att M o A blandas med varandra.



ELLA 7 MÅNADER


En vecka


En månad



Två månader


Tre månader



Fyra månader


Fem månader




Sex månader




Sju månader (notera att håret äntligen är påväg tillbaka)






.

Ps. På Ellas blogg kan man läsa om hur Ella har sammanfattat hennes första sommar.








Inga kommentarer: