måndag 4 augusti 2008

Nu ska det bort!

E är ett drygt halvår. Det var ett drygt halvår sen förlossningen dvs. Det känns därför inte helt okej att skylla på "överflödiga gravidkilon" och "babyfett" och tänka att det försvinner av sig själv längre. Jag måste göra något.
För första gången i mitt liv har jag känt mig missnöjd när jag tittar mig i spegeln. Det är klart att jag har haft mina komplex och så, men jag har ändå alltid känt mig nöjd och trygg i hur jag ser ut. Fram tills nu.
Magen väller fram som en blandning av en ölkagge och en femmånadersgravidmage. Det är kanske inte för inte som min ömma fader ibland brukar klappa mig på magen och fråga om det finns en till därinne.
"Ska du säga" brukar jag kontra med.

Så efter sex månaders soffpotatisande ska det bli ändring här!

Min älskade mamma har länge sagt att hon gärna betalar ett träningskort. Och idag fattade jag det avgörande beslutet. I två dagar har jag bokstavligt talat suttit med penna och papper för att sätta upp mål och delmål. Idag har jag bestämt mig, idag är jag klar.
Så jag ringde till samma ställe som mamma tränar på, (och min syster har också tränat där) för att boka tid för introduktion.
Som ett tecken från ovan hade de en tid ledig redan ikväll.

Jag är ganska nyss hemkommen från örebro rehab. Jag känner mig sådär skönt slut.
Min tränare heter Mattias. jag kallar honom för Mattias Whatever, för han säger "Whatever" i varannan mening. "Du kan göra så här eller whatever". Han är verkligen hur toppen som helst.
Mattias Whatever är rödhårig. Sen jag var liten har jag varit lite rädd för rödhåriga människor (vet verkligen inte varför, ett barntrauma kanske?) så jag var ju supernervös och visade stor respekt för denna rödhåriga man i början. Det visade sig ganska snart dock, att han var hur snäll som helst, duktig och hård.

Fyra gånger i veckan ska jag träna! 2 styrka, 2 motion. Så jag kan ju hoppa över ett motionspass på gymmet och powerwalka med mamma eller ta en lång snabb cykeltur istället om jag vill.
Sen fick jag ett kostprogram som vi la upp tillsammans.


Exempel på Hannas kostprogram


  • 08.00 FRUKOST - En tallrik fil, ett ägg, ett glas juice
  • 10.30 MELLANMÅL - Keso med avokado
  • 13.00 LUNCH - Fullkornspasta/Quinoa/Potatis med kött/fisk/kyckling, eller en sallad utan dressing
  • 15.30 MELLANMÅL - yoghurt, frukt, nötter
  • 17.00 MIDDAG
  • 20.00 KVÄLLSMAT - 1 grov fullkornslimpa med valfritt pålägg, 1 glas mjölk

Utöver detta så är det förbud med läsk på vardagarna. Inget mer småätande! Godis får bara ätas på lördagen. Och om jag verkligen vill, så får jag äta en måttlig mängd chips/popcorn på fredagen eller lördag/söndag. Mattias sa att asketiskt lidande bara är onödigt. Sålänge man har klara regler vad som gäller angående sötsaker så skadar det inte. Nu gäller det bara för mig att inte göra som alkolisterna med "ett glas vin är bra för kroppen" och inte se att det står ett glas och inte en flaska. Fast i mitt fall gäller det att 2hg godis ska vara 2 hg godis och inte en hel påse!

Vad är mitt mål då?

HANNAS MÅL

  • Gå ner 20 kg på ett år! (Dvs 80 kg till 60)
  • Tappa minst två storlekar
  • Bygga upp mina muskler och kondition igen
  • Öva upp min självbehärskning
  • Äta nyttigt och smart

Det ska gå. Jag är laddad. Om inte annat så måste jag ju träna nu när mamma har betalat kortet. =)

Imorgon är det dags igen.

Bye Bye soffpotatis

1 kommentar:

Anonym sa...

Ojdå det där var inget dåligt tränings- och matprogram, hoppas att det går vägen.

Jag gick ner alla kilo + extrakilona sedan innan när jag ammade men tyvärr tog jag inte till vara på det, de har blivit för mycket mat och godis i sommar :-(.

Örngottet har jag köpt på Ullared, det finns även med Sötnos och Tuffing. Det säljs ibland nya på Tradera också.