söndag 24 augusti 2008

Mamma mia vilken film!

Jag tänkte inte skriva mer idag, men jag måste!

Kan man bli lycklig av en film? Svar ja! Jag och min mor har precis sett Mamma Mia! och jag känner mig så glad, gladare. Vilken film! Jag rekomenderar Alla att se den, och vänta inte tills den kommer ut på dvd utan gå och se den på bio, redan imorgon om ni kan! Det är en upplevelse.
Jag och min mor och resten av biobesökarna skrattade högt. Jag fick ett flertal gånger riktigt ont i magen. Jag skrattade och grät. Denna film har verkligen allt.
Min favoritscen är en fin ballad (Kan man ha en solkatt i en bur) mellan mamman och dottern. Sången beskrev känslorna av att släppa taget om sin dotter, att se henne bli stor. Men den beskrev samtidigt dotterns känsla av att bli släppt och vuxen.
Jag tror att både jag och min mor blev berörda av scenen fast på olika sätt. Jag minns mycket väl mina första nätter i min första egna lägenhet. Känslorna var blandade av spänning och förtjusning över att vara "fri", att ha något eget, inte längre anpassa sig efter oskrivna familjeregler och sorgen över att ha förlorat detsamma. Osäkerheten av att vara själv och saknaden av sin mammas dagliga närhet.

Det sägs att en mor och en dotter har ett osynligt band. Detta tror jag starkt på. Det bandet tror jag knyts såfort man ser plustecknet på graviditetsteststickan, eller när man gör sin första kontakt med en adoptionsbyrå. Och oavsett hur hårda duster man kan ha, och att man ibland kan vara så arga på varandra att man nästan känner hat, så finns det alltid där. Det där bandet.
Jag känner redan ångest för den dagen då Ella blir vuxen och flyttar hemifrån, mitt hjärta går redan sönder över tanken att se henne sårad efter olyckliga slut med pojkvänner som hon trodde var den rätta. Jag skulle mer än gärna vilja stanna klockan redan nu. Men så går det inte till. Verkligheten är inte sån, och tur är väl det förresten.

Jag måste sova nu. Linus ligger i sängen och läser och är troligen en aningens oroad över hur hans energiknippa till fästmö ska kunna somna. Det är faktiskt jag också. För just nu känner jag mig full av energi och känslor. Jag skulle helst av allt bara vilja se på filmen igen, eller lyssna på soundtracket, dansa och sjunga med. Men det får vänta tills en annan gång. Dagen är sen.

Hursomhelst. Mitt verkliga budskap med detta blogginlägg är: gå och se Mamma Mia! på en bio nära dig =)


Kan man fånga en solkatt i en bur
(den svenska texten)
Ryggsäck och keps
Bak och fram när hon går till skolan
Vinkar och ler
Med en frånvarande blick
Ser henne gå
Och jag känner ett styng av smärta
Satt jag med min tidning när hon gick
Vad vet jag om dom tankar som hon tänker
Och tiden som hon ger mig rinner ut
Min lycka är dom ögonblick hon ser mig
Nån värdefull minut
-
Kan man ha en solkatt i en bur
Hur kan jag fånga små sekunder
Av henne under
Kan man ha en solkatt i en bur
Dela varje var och när och hur
Var gång jag tror jag börjat ana
Har hon bytt bana
Kan man ha en solkatt i en bur
-
Sömniga ord
Hon och jag där vid frukostbordet
Ännu en dag
Då vi knappast ser varann
Sen när hon gått
Kommer känslan jag ofta känner
Chanserna jag hade som försvann
Vad hände med dom äventyr jag drömt om
Och resor jag planerade för oss
En vecka här och där men inte mera
Så svårt att komma loss
-
Kan man ha en solkatt i en bur
Hur kan jag fånga små sekunder
Av henne under
Kan man ha en solkatt i en bur
Dela varje var och när och hur
Var gång jag tror jag börjat ana
Har hon bytt bana
Kan man ha en solkatt i en bur
-
Jag önskar att jag kunde stanna tiden
Och leva alla stunder om igen
Alla fina stunder
-
Ryggsäck och keps
Bak och fram när hon går till skolan
Vinkar och ler
Med en dagdrömmande blick


Inga kommentarer: