måndag 15 december 2008

Ella 11 månader

Min tjej är 11 månader. Om bara en månad blir hon ett år. Helt sjukt!
Vid den här tiden förra året började mina förvärkar. Jag fick t.om göra ett extra ultraljud och gyn.undersökning. Det visade sig att E redan nu (hon var planerad att komma den 20 januari) hade lagt sig rätt och satt fast med huvudet. Jag hade även börjat öppna mig.
Desto närmare jul, desto fler förvärkar.
Skoja inte att jag höll tummarna att hon skulle stanna kvar där inne till efter nyår.
Och det gjorde hon också.
Vid decembermånad kom nästäppan också. Jag hade så mycket vätska. Min näsa såg verkligen ut som en apnos :-)


Här är förra årets julkort. Så här stor var jag då

(taget den 5:e dec, det är linus som tittar fram bakom min mage)




Men det här inlägget skulle inte handla om mig, utan om lilla elvamånaderstrollet.



E´s joller är mer nyanserat nu. Mamma och pappa kommer dagligen. E´s mormor försöker ideligen få E att säga "mooormooor", E prutar med läpparna och säger ett koncentrerat "oooo".

Andra söta saker som hon säger, eller viskar för att vara exakt är "dää?" och "titta!".
Då får man vara snabb och berätta att det är en lampa, en strumpa, en nalle eller vad det nu kan vara.


Gåvagnen är fortfarande inte helt poppis, men vi jobbar på det.

Hon är rekord snabb på att krypa, nu gäller det att passa sig. Jag har aldrig dammsugit så mycket som nu.


Idag lärde E sig att stänga dörrar. Jätteroligt, särskilt om någon är på andra sidan dörren som kan leka koko. Mindre roligt när hon lyckades att klämma fingrarna två gånger inom loppet av två timmar. Får skaffa såna där braiga klämma-fingrar-skydd.


En dålig egenhet med E är att hon har så starka nypor. Vi har väl uppfostrat henne dåligt när det gäller det. Hon nyps och rivs. Det är medvetet men inte för att vara elakt tror jag. Hon vill nog bara känna efter. Men det gör så otroligt ont. Jag har tom börjat blöda flera gånger.
Nu ryter vi till och säger "aj aj! klappa snällt!". Hoppas att hon förstår snart. Har någon annan något mer tips?
Det har faktiskt varit en pers på babysången då hon varit på flera bebisar. Det har hon iofs inte varit ensam om, men ändå...


Då jag inte kommer åt mina andra bilder för tillfället får det bli bara en bild på 11månaderstjejen

en nyvaken tjej på pappas axlar

Inga kommentarer: