torsdag 11 december 2008

Long time no sea ;-)

Nästan över en månad sen jag bloggade. Tiden har bara runnit iväg. Laddaren till kameran har varit borta. Vi har flyttat. Ja, ursäkterna är många.

En massa har hänt.
Om jag börjar med flytten. Vi har flyttat ca två kvarter från där vi bodde förut, till en trea med mycket bättre planlösning. Det här känns som hemma! Och det är härligt! Förra lägenheten var trevlig och jättefin men det kändes som vi hade den på lånad tid då den var i andra hand.
Här trivs vi jättebra och vi båda två känner oss manade att göra det fint här hemma.
Nu börjar det bli ordning, äntligen, tavlor är uppsatta, sladdar är dragna, gardiner sydda.
Ella har ett eget lekrum, linus har gjort om klädkammaren till kontor, de har dragit el där inne och vi har fått ett skrivbord av min syster. Det är jättefint.

Det har hunnit bli både första och andra advent. Första advent firades med härlig adventsgudstjänst i kyrkan och adventslunch på Wobbler med hela familjen. Sedan gick vi lite på marknaden och tog en kaffe hemma hos mor och far för att sedan åka vidare på adventsfirande/tvåfaldigt kalas hos Linus farmor.

Det är härligt julpyntat här hemma, med julstjärnor och julstjärnor.
Fast tomtarna får stå inne i förrådet tills lucia.
Det är så mysigt tycker jag, när det lyser fint i alla fönster, ljus är tända och folk har lagt tid och möda på att fixa med en läcker utebelysning på balkonger och altaner. Så även vi.

I helgen hade vi gospelgudstjänst (som jag ledde btw) och jul/välgörenhetskonsert med joybells.

Och så har ju jag hunnit fylla år :-D
23 år är man nu minsann!
Jag utnyttjade min mammaledighet till max och hade ett heldagsfödelsedagskalas med sloganen "kom när du kan, mat finns alltid" och nog kom det vänner.
Framåt den sena kvällen när alla hade gått hem till sitt kände jag att jag var alldeles rörd. Att så många hade tagit sig tid och ork i julstressen att fira mig. Vilken välsignelse det är med vänner.
Och fina saker fick jag också.
En av de bästa grejerna måste ända vara en disktrasehängare som man enkelt sätter fast på kaklet. Den fick jag av Clara som jobbar ett stenkast från vårat hem och kom därför upp på lunch.
Glögg, salladsbestick i trä, örhängen var några av de fina skerna jag fick.
Om disktrasehängaren var den "bästa" presenten måste den roligaste vara julgruppen jag fick av ena tvillingen Emil. Mest pga av hans formulering.
"Ja,...ehm, det är ju en julgrupp, de tär ju lite tantigt så det passar ju dig... eller alltså, jag menar....eh..."
23 år minsann...

Igår hade jag och min kära väninna vårat traditionella nobelmiddagsfirande/tittande.
Men innan det var jag och E på babysångavslutning. Jag hade tagit på mig att samla ihop pengar till en julgrupp till sångfröken. När jag var inne i våran lilla söta blomaffär hade de ett reabord med skyltblommor som inte fick plats längre. 10:- eller 5:-
När jag var där fanns det 4 orkidéer (för 10 kronor styck!!!!) Jag hade inte möjlighet att köpa med mig någon då, men jag bad floristen att ställa undan en till mig till eftermiddagen.
När vi kom tillbaka så var nästan hela reabordet tomt, men två begoner och ett par andra blommor som jag inte minns vad de heter fanns kvar. Och min orkidé som hon hade ställt undan.
Så sammanlagt 5 blommor för 50 :-!

På babysångavslutningen skulle alla bebisar vara utklädda. Jag var så ledsen att jag hade glömt kameran. De var så söta, det var tomtar och tärnor. Ella och hennes BBrumskompis Agnes var lucior,

Sedan åt jag och min kära Emma lunch på Wobbler för att sedan vandra hemåt och titta på Nobelmiddagen. Om den kan jag skriva ett helt eget blogginlägg, det här börjar redan bli för långt.

Idag har jag och E haft en mysig dag. Vi tog bussen till jobbet (det var på tok för mycket snö och oplogat för att kunna gå med barnvagnen), jag var tvungen att lämna tillbaks symaskinen som jag hade lånat. Jag känenr att jag verkligen skulle behöva en egen.
Sedan åt vi lunch med kollegan Josefin. Det var två timmar kvar tills hon öppnade så vi gjorde henne sällskap och pysslade lite istället. Jag gjorde en jätterolig pärlplatta.
Sen vandrade vi hemåt och väl hemma fick vi spontant besök av mamma. Som redan när hon kom in sa att hon inte skulle stanna länge. Men E kan förtrolla vem som helst. Särskilt när hon är på sitt bus/charm humör.

Klockan han bli halv åtta, L var och repade. Jag bytte om på Ella, gjorde en flaska, läste en julsaga och la henne i sängen. Hon somnade på två röda.
Och här sitter jag.

Med förhoppningar att återuppta mitt bloggande lite mera.

1 kommentar:

Signes Vind sa...

Kul att få en resumé på vad som hänt senaste månaden. Grattis till lägenhet o födelsedag.
Hoppas ni får en skön o bra julhelg med lilla E som huvudperson förståss - hennes första jul utanför magen.
Kram Lotta