söndag 14 december 2008

gammeldags Julmarknad och femårskalas!

Oj vilken Pang!helg.
Kalas gånger två och en otroligt härlig julmarknad.
Igår så var det julmarknad i Arboga. L blev blixtinkallad av kommunen som fotograf. Det har inte varit snö på fem år, så det var hög tid att det fotades riktigt fina vinterbilder.
Sagt och gjort.
Klockan 11 var vi där, klockan 17 åkte vi därifrån. Jag och E fick mestadels gå runt ensamma eftersom L behövde springa och ta kort, men det gjorde oss inget.
Kallt blev det. Tur att svärmor har en varm butik i krokarna.
Men jag hade helt fel strumpor. Ett par fjuttiga bomullsstrumpor, dock i ett par varma stövlar, men jag trodde ändå att mina tår skulle gå av efter en timme. Svärmor skickade raskt ut mig för att köpa "riktiga" strumpor, med minst 80% ull i! Och vad de värmde. Jag frös ingenting om fötterna resten av dagen.
Julmarknaden var så fin. Jag förstår varför den heter "gammeldags julmarknad". Inget bröte, utan riktigt fina saker. En smed var där och gjorde smycken på plats. Om man blev hungrig kunde man köpa nystekt strömming på hällbröd (?). Den spelsugne kunde köpa lotter. Jag och Ella var ett nummer från att vinna den stora julskinkan. Man kunde gå in till ladgården och hälsa på tomten, om han var där förstås. Annars fick man skriva en önskelista eller måla en bild. Jag och E fick både träffa tomten (som var lite läskig fast spännande tyckte E) och skriva en önskelapp.
Och behövde man värma sig så kunde man ta sig en tur på museet. Där fick man pyssla och rösta på det finaste pepparkakshuset. Titta på dockor och gamla antikviteter tills man var snurrig.
På torget var det hästauktion (skådespel) klockan tri (som di säjör när di minar klåckan tre).
Den var enormt rolig.
Där fanns också en stor gammal maskin som klöv ved. Jag blev fascinerad av att en sån stor maskin gjorde något så litet. Undrar vilka som hade en sån egentligen? Den tog upp en halv trädgård i storlek nästan. Veden användes hursomhelst sedan i alla fina eldkasar som var utplacerade i parken och på torget.
En fantastiskt mysig marknad. Hoppas att det blir en ny tradtion att åka på Arbogas julmarknad, fast utan att L behöver jobba varje gång förstås.


världens vackraste unge. Här noggrant insmord med diverse cremer från farmors butik


Pepparkakshuset som utan tvekan fick våran röst. I bakgrunden kan man skåda en ytterst koncentrerad fotograf :-D


E fick en princessballong på marken

Här är det hästauktion. Husbonn' gick hem med ståtliga hästen Linus (!) och en ponny.


Här står tomtens släde och väntar...



Hos den här tomten fick man göra julmarsipansfigurer.



I ett rum på museet stod lucia med tärna för att väcka drängen.

-



50 minuter senare än planerat kom vi frusna hem till the wesstromfamily. Där stod en god risgrynsgröt och puttrade, och det bjöds på macka med julskinka (säsongens första) och senap. Jag åt tills jag var alldeles varm om magen,

Det dröjde inte länge tills hela jag hade tinat upp. Huset var fullt av härliga människor i olika storlekar.
Efter gröten bjöd självaste födelsedagsbarnet, och likaså den nyblivna femåringen på tårta.
Det hade inte jag tänkt på när jag tog min tredje (?) portion av gröten...

Sedan åkte vi en snabb runda till Ica för att handla inför dagens kalas.




En, minst sagt, trött L



Det "stackars" födelsedagsbarnets far. ;-D


Jag och världens gosigaste Evelin! (jag satt på knä och Evelin backade och satt sig nöjt ett tag hos mig. Hur gosigt som helst.)


Dagens gladaste 5-åring!

En busig liten Lucia på vift







1 kommentar:

Malinmittilivet sa...

Vilken mysig helg! Själva avbokade vi de tre kalasen vi var bjudna på (som du vet!) p.g.a. hosta och längtan efter att H inte skulle bli sjuk igen... Och så bakade vi pepparkakor och myste...