torsdag 18 december 2008

Äntligen med bil!

...Eller rättare sagt en ny bil. ... eller en nyare bil.
Bil har vi ju haft förut. En sketen saab 900 -94. Ganska fin egentligen, metallicblå.
Jag tyckte mycket om den, och det var väl i ärlighetens namn jag som tryckte på det köpet för två (?) år sedan.

Då kunde man backa med den, nu tror jag att det bara är jag och L som kan det. Ibland går det inte alls. Troligen är kudden sönder i växellådan, så därför hoppar backen ur hela tiden.
Nu är den avställd och står och bara tar en massa plats.
Vi har precis lagt ut den på blocket, får se om någon nappar. Annars blir det skroten,

Men igår så "fick" vi våran nya bil.
En saab (både jag och L är saab-barn) 9-5 sportcombi, -01. Svart med skinklädsel, sänkt och fet framkjol.
Egentligen så skulle vi köpa en annan saab, även den combi (ej sport dock), en 99:a. Men så några dagar innan vi var tvungna att bestämma oss, så hittar pappa en annan bil på blocket av en privat säljare i kumla.

Kvinnan i huset som jag är (förstår varför pappa kallar mamma för chefen), skickar iväg L och hans pappa för att kolla läget.
L kommer hem nöjd, men inte helt säker.
Det går några dagar till.

Helt plötsligt känner vi oss lite pressade. Priset är i princip detsamma.
Sportcombin är nyare än 99:an men har gått längre...
Något måste vi bestämma oss för.
Vi googlar, ringer, kollar, undersöker... Vad ska vi välja?
Aldrig har väl jag läst så mycket om bilar som nu.

Vi har gjort en hyfsad affär med den första försöljaren, nu börjar en ny diskussion med den andre.
Vi landar på ett helt okej pris. En sista koll med de erfarna tupparna (våra pappor dvs) och sedan bestämmer vi oss.

Fyra dagar senare åker linus och hämtar våran nya saab.
En sjukt snygg svart sportcombi.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Läcker!

/kusse Lotta

Marina sa...

Grattis till nya bilen!