tisdag 30 december 2008

julen 2008


Ellas första jul!

Söndagen den 21:a: Semester! Börjar inte jobba igen förrän den 7e! L likaså. På kvällen åkte jag till min kära kollega josefin. Vi hade julmiddag med jobbet. Äntligen blev jag introducerad för spelet Settlers. Josefin och Marcus har under det senaste halvåret pratat om detta spel ett antal gånger. Och äntligen fick jag spela det. Det tog ett tag innan jag var med i matchen, men sen var jag frälst!
Vi hade precis köpt spelet till jobbet, och eftersom vi har julstängt nu så tog jag med mig det hem.

Den 22:a köpte vi och pyntade vi våran gran. En fin liten gran, lagom sne, som dricker en liter vatten per dygn.

Kvällen den 23:e åkte vi hem till mina föräldrar, pyntade julgran, mös och tog det lugnt. Vi har legat efter med tvätten så vi tog artigt med oss ett ton smutsiga kläder till mor och far. Satt på en tvätt och sov över där.


vacker syster pyntar vacker gran



Den 24:e, Julafton. Stor frukost hemma hos mor och far. Jag vaknade före E och L så jag gick ner och la mig och mös hos mamma framför julmorgontv´n.
Förmiddan rullade på, vi gick ner med julklapparna till granen (alltså, de som jultomten gett till oss).


välsignat med en massa paket

Halv två åkte vi hem till L´s mormor och morfar och firade jul med hälften av L´s släkt och firade L´s morfar på 80årsdagen.

ett glatt gäng hos L´s mormor och morfar

Vi åt ett härligt julbord, hade julklappsbyte (jag fick ett par fina örhängen av L´s mormor, själv gav jag bort ett eget ihoppackat relaxpaket till L´s systers man).
E´tyckte inte om jultomten, det var en pers för jultomten att inte slita av sig skägget och visa vem han egentligen var,
Vid sexsnåret åkte vi tillbaka hem till mina föräldrar. Vi öppnade julklappar och övade inför midnattsmässan som jag, min mor och syster skulle vara delaktiga i.
Jag fick en massa fina grejer. Presentkort på Lindex och Details, en ny väska och halsband av syrran, och det bästa av allt, en symaskin! Systeryster fick också en.
Kvällen kom, och gröten värmdes upp.
Det blev dags att åka till kyrkan för att öva och sedan vara med på midnattsmässan.
Förutom att sjunga med mor och syster skulle jag också läsa julevangeliet. Det var nervöst men det gick bra.
Strax efter midnatt, då mässan var slut åkte vi tillbaka hem till L och E (som fortfarande var vaken!) och tittade på påven. En stående tradition.


Den 25:e, Juldagen. Härlig sovmorgon hos mor och far. Mysig frukost. Dagen rullar på.

Vi spelar spel (settlers!) och äter ännu ett fantastiskt julbord med revbensspjäll bla.
Framåt kvällen åkte vi hem till oss och öppnade våra egna julklappar.


Den 26:e, Annandagen: Jag hämtar min syster 09.45 för att åka ner på stan tillsammans med alla andra fyndgalna. Presentkortet på Lindex användes flitigt. En tunika, en kjol, två bodys till E.
På H&M hittade jag en snygg klassisk vinterkappa och två par tights. Och på PC skor, ett par nya svarta stövlar. Mellandagsrean var fullbordad.
E blir som gladast när hon får äta själv. Här har hon hela ansiktet fullt av ris.

Åker hem, byter om. Jag, E och L åkte hem till L´s farmor. Där firade vi jul med hälften av L´s andra släkt. Vi var 27 stycken i Iris lilla trea. Jag kände mig plötsligt trött av allt ljud och huvudvärken kom smygandes. Helt plötsligt förstod jag varför min far i såna lägen brukarställa sig vid disken. Jag har alltid tyckt att han är så duktig som hjälper till medan alla andra sitter och pratar, men jag insåg att det är ju genialiskt! Så jag kopierade min smarta far, vek upp ärmarna och började diska. Allt ljud försvann, jag fick vara ifred och jag försvann in i min egna lilla bubbla.
En jättemysig annandag. Men det tjöt i öronen något hejdlöst resten av kvällen.
E får nog ha med sig sina hörselkåpor nästa år.


Släkten Grabö har fått en ny medlem. En liten Wille.

E tyckte att det var hur kul som helst att busa med "faster" Veronica.


Lördag 27:e. Mysig dag, Vi tar en sen frukost och går omkring länge hemma i pyjamas eller myspyskläder och bara går och plockar lite och leker. Börjar sortera all tvätt som vi tvättat hos mina föräldrar, vi insåg att det fanns en stor mängd som utan tvekan kunde skickas iväg.
Framåt eftermiddagen åkte vi hem till L´s mamma.
Vi åt god mat, spelade settlers (igen!) och hade det väldigt trevligt.
Vi valde att sova över där då min svärmor ändå bor fem mil bort.


Söndag 28:e. Frukost hos svärmor, L åker tillbaka hem för att hjälpa ett par nära vänner att flytta. Jag och E stannar kvar.
Vi tar en härlig vinterpromenad ner till stan (hade jag långkallingar på mig? Nej självklart inte!)
och tog en fika på mitt all-time favoritcafé.
Vi vandrar hemåt igen och lagar lunch. L kommer tillbaks lagom till att maten är klar.
Efter maten åker vi hem till oss. Vi ska få besök av L´s barndomskompis Martin som bor i sthlm. Han brukar ha den goda vanan att komma förbi när han är hemma. Och så även den här gången. L lagar till en god lax m egen klyftpotatis.
Och självklart blev det en runda Settlers också till kaffet/téet och den tokgoda knäcken som Martin hade gjort.
Och äntligen fick E öppna sitt stora paket. Det enda paket som blivit kvar under granen. Det har lixom inte hunnits öppnats innan, mellan alla aktiviteter och E´s sovstunder. Men nu öppnades det. Och vad hade inte tomten kommit med, om inte en alldeles egen liten vit flygel till E!

En talang redan från början ;-D




E visar stolt hur man gör.

man kan spela på både de ljusa och mörka tangenterna


Måndag 29:e. Åker och handlar mat inför nyårsfirandet. Vädret är toppen, rimfrost och strålande sol och blå himmel, några grader under minus. Vi byltar på oss kläderna (jag kommer t.om ihåg långkallingarna!!!) och beger oss ut.
Vi lagar lunch och fortsätter med sorteringen av alla nytvättade kläder. 7 fulla icakassar blev det.
Vid halv tre åker jag och hämtar min kära "gudson"/"lillebror" Noa. Han hade fått ett biobesök och ett valfritt restuarangbesök av mig.
Vi åkte och såg på madagaskar och Noa valde att äta på Burger King. Sagt och gjort.
Sen gick vi mätta in till leksaksaffären innan vi åkte hemåt.
En mysig mysig eftermiddag/kväll.

Tisdag 30:e, idag: Fortsätter att plocka här hemma. Efter lunch går vi ner till hjämaren tillsammans med Martin, Cathryn och lilla Lowe. Vi ser beundrade på alla människor som åker på isen med sina skridskor och kälkar.
Klockan tre var jag och syster på symaskinsaffären för att gå på en visning om hur våran symaskin fungerade. Det var mycket givande, och suget för att börja sy blev stort.
Lämnar 7 kassar med kläder på ica, åker och hämtar min svåger, åker till systemet som var lensat av varor men fullt av folk.
Åker hem, leker med E. Gör två american frozen cheesecake till imorgon. Plockar lite.
Och nu sitter jag här, summerar, känner efter... Ja, det har varit en fantastisk jul!

Imorgon är det nyårsafton. Då kommer det 7 vänner hit och firar med oss. Vi har knytis och L har tagit på sig att göra varmrätten.

Så god fortsättning och ett sprillans gott nytt år på er!

1 kommentar:

Signes Vind sa...

Gott nytt - alltid lika roligt att läsa dina inlägg.
Ser att ni haft en härlig jul och ett fantastiskt år. Hoppas allt blir lika härligt under 2009 ;-))
Kram Lotta