måndag 5 januari 2009

Nyårsafton!


Ellas första nyårsafton!

Traditionsenligt firade vi nyår lugnt och sansat hemma hos oss.
De senaste åren har i princip sett likadana ut, de har varit lika roliga och lika trevliga.

Det började för fem (?) år sen med att jag och min "bror" likaså bästa vän martin och våran gemensamma vän figge firade nyår hos martin och hans föräldrar.
Tema: Kokonöt! Jag hade tagit med mig en kokosnöt som vi hade svåra problem att öppna...
Sedan dess har Kokosnöten blivit en stående, intern standard, dock inte iår, den föll nog i glömska.
Åren har rullat på, och vi har blivit fler. Jag träffade L, Martin träffade Malin. Genom Linus fick jag även en till familj, L´s bror blev därför en del av våran nyårstradition.
I år hade vi även sällskap av Veronica, min svågers toppensambo och Martin W, Ls barndomskompis som är sjukt duktig på att göra knäck. (Han hade med sig ett helt parti till, och jag råkade dra sönder lite av en gammal lagning i en undertand, men är det gott så får det vara värt det)

En del i traditionen är att alla hjälps åt med maten, någon gör förrätt, varmrätt, sallad, efterrätt...
Detta för att värdinnan (dvs jag) inte ska behöva stå hela dan i köket utan också kan njuta av nyåret, och inte heller behöva använda hela matkassan till en enda kväll.
Alla tycker att den här "regeln" fungerar alldeles perfekt och det blir lite av en rolig grej.

Min underbara svåger och hans toppensambo kom hit redan vid fyra, de skulle fixa iordning förrätten.
Resten kom vid sex, Martin och Malin skulle göra efterrätt och Martin W skulle göra sallad.
Det blev en toppenmiddag och maten räckte och blev över.

Vid 22 kom tre kompisar till Joel. Det ökande deltagandet innebar att det inte blev något av det planerade "familjespels"spelandet. Men vi hade det hur trevligt som helst ändå och satt i stället och pratade om allt från babybajs (det var det första vi pratade om 2009 förövrigt) till musik.
Klockan blev sent och våra vänner drog sig hemåt.
Martin och Malin som eg. bor i fjollträsk sovde över.
Joel och Veronica var sist kvar och deras taxi kom inte förrän strax innan halv fem...
Det blev en sen men otroligt rolig nyårsafton.

Ella klarade av nyårsafton alldeles toppen. Smällarna (som började redan tidigt på veckan) bekymrade henne inte ett dugg.
Hon somnade i min famn strax efter åtta, men vaknade igen vid tio för att somna igen vid halv ett. Det var helt enkelt för mycket folk och på tok för spännande för att sova.



förrätt bestående av egenhändigt friterade jätteräkor med jordnötsås, upplagt på en ruccolabädd


Ella fick också smaka på förrätten, men nöjde sig med en majskrok



kul att få klä upp sig lite ibland. Här en kritstrecksrandig tubklänning, knälång, med tyll under. Börjar bli en aningens tight nu, då jag fick den i tvåan på gymnasiet.

L fick ta hand om varmrätten. Stek med ugnsstekta potatishalvor och en gudomlig sås. Jag är sannerligen förlovad med rätt man, han är ju tillrågapåallt en sjukt bra kock!
Men han var nog lite nervös och frågade samtliga om det smakade bra. Dagen innan hade han ringt sina två andra kvinnor (som han själv brukar säga), sin och min mor.


Ella somnade i min famn, för att vakna på ett strålande humör ca två timmar senare.


GuldElla dansar med "faster" Veronica


Ett riktigt myspar. Martin & Malin. Malin hade tyvärr grymt ont i magen. Hon började kvällen med att skrämma ihjäl oss alla när hon lite på skoj (alla andra tog det dock på blodigt allvar) att hon kanske var magsjuk. Jag gav igen senare framåt kvällen, med att säga att hon kanske var gravid?! Varav min bror blev likblek. Nä, så var icke fallet hävdade de båda två. Det var nog lite stressmage kom vi sedan fram till.

Ella och Martin W leker med E´s heliumballong. Som faktiskt hållt sig flygandes och hel sen julmarknaden i arboga!
Jag och min familj önskar er alla ett toppen 2009.

Inga kommentarer: