måndag 19 januari 2009

Måndag 19/1 Inskolning 3 och skola 1 samt What's the ods, världen är liten!

Måndag 19/1
Tredje inskolningsdan och första skoldan

Inskolning:
Upp tidigt, frukost, påklädning och andra morgon bestyr, packning och iväg till dagis.

Idag gick inskolningen kanon. E kröp omkring helt obekymrat och lekte med duplo med de andra barnen. Det märks att de stora barnen (e går i en 1-3 avdelning) är rädda om deras leksaker nu när det kommit så många små. E ville plocka ur alla duploklossar från lådan, då sa samma stora pojke som försökte bygga koja på henne ifrån.
E svarade med att kasta en duplo på honom så att han blev ledsen. Fröken sa genast ifrån till E och berättade att man inte fick göra så.
E tittade genast på mig med en blick som betydde "Vadå mamma? varför säger hon åt mig?!" När hon såg att jag också såg sur ut började underläppen genast att darra. Och så kom krokodiltårarna. Hon satt ett tag och snyftade i mitt knä. Sedan sa vi förlåt till stackars stora pojken.

Vi gick lite tidigare från dagis idag för att hinna med BVC. E fick sitt ettårsvaccin och var jätteduktig och grät bara en liten kort stund. Nu är hon 78 lång och väger 10 500.
Snabb promenad därifrån för att lämna E hos snälla mormor, slänga i sig mat, låna mors lilla bil och stressa iväg till skolan.

Första skoldan.
Världen är liten!
Jag och E satt och plockade med leksaker på dagis och jag började berätta för henne att jag skulle till skolan idag och att hon skulle få vara hos mormor.
"-Pluggar du?" Frågar en annan mamma.
"-Ja, till lärare."
-Nej?! Det gör jag med!
-Va?! Vad lustigt, vad läser du?
-Jag ska börja läsa PDi B nu idag. Sa mamman
-Nä skämtar du?! Jag med!
Vi börjar skratta
-Vilken delkurs ska du läsa? Frågar hon
-Ekologisk hållbar framtid... sa jag.
-Ha ha, men det är ju vad jag ska läsa!
Vi började skratta högt åt sammanträffandet. Och snart börjar förskolepersonalen skratta också.
Tänk vad världen är liten!

Ännu mindre blev den när vi också hamnade i samma grupp.
Mamman som jag nu hunnit prata en hel del med heter Johanna och bor med sin familj bara någon km från oss. Vi har barn på samma dagis, och avdelning, pluggar samma program, samma kurs, samma delkurs och av drygt hundra studenter på kursen hamnar vi också i samma grupp!
What's the ods?!

Jag har haft fjärilar i magen hela helgen inför den här dagen.
Det har varit med blandade känslor som jag sätter mig vid skolbänken igen. Men nu känns allt bara kanon! Och det verkar vara en toppen kurs också.

Inga kommentarer: