måndag 5 januari 2009

Min egna årskrönika

Precis som min inspirationsbloggerska så tänker jag också göra en Det bästa med 2008

TVÅTUSENÅTTAS BÄSTA... :



  • BOK - Hela Milleniumserien av den nu framlidne Stieg Larsson. Salander och Blomkvist har gett mig kalla kårar och bidragit med flera timmar sömnförlust.





  • MUSIK/CD-SKIVA: Coldplays Viva La Vida. - Som jag fick av Linus, En helt vanlig vardag, tusen gånger bättre än rosor som vissnar efter en vecka. Fast han enligt egen utsago ångrat sig nå gruvligt över presenten som gick mer eller mindre dygnet runt i en månad.





  • MUSIK/LÅT: Duffy Warwick Avenue - En underbar låt som utan tvekan blivit 2008s duschlåt för undertecknad. ..."I’m leaving youuuuu for the last time baby! You think you’re löving, but you don’t löve meeeee...."








  • FILM: Mamma Mia! Såg den på Bio en gång, och har nu sett den på DVD 7 gånger! Plus att vi fick soundtracket i inflyttningspresent. Den ligger i bilen och E diggar alltid järnet varenda gång Dancing Queen kommer.



  • FÄRG: Guld. Eller olika nyanser i guld/brun



  • PLAGG: Tunika & tights! - I år har man sett mig i mycket tunika och tights. Gömmer mammamagen fint och är otroligt skönt. Man kan både klä upp det och ha det vardagligt. 2009 ska jag jaga de ultimata tightsen, för just nu har jag bara två favoriter och de går inte att få tag på längre. Jag skulle vilja ha ett par verawang leggings...



  • DESIGNER: Vera Wang! Utan tvekan! Hon tänker så stort! Det är snyggt och trendigt men passar alla! En designer vars kläder jag själv skulle vilja bära allt av. Hennes brudklänningar 2008 ska vi inte ens prata om. Nästan lika vackra som 2006!



  • HÄNDELSE: femtonde januari tvåtusenåtta blev jag mamma! min syster har också tagit studenten och min mor och far fyllde jämnt. Och sen blev Obama president! Mitt halvsvarta hjärta bubblar såfort jag tänker på det! Det har minst sagt varit ett händelserikt år!



  • INKÖP: Okej, det här kanske inte låter klokt men det absoluta bästa köpet 2008 är näsfridan till Ella! En snorsug dvs. Ungen kan ju inte snyta och babynäsor blir ofta fulla av snor. Till mig själv så måste det vara den snygga svarta kappan som jag köpte för 50:- på tittin i höstas.



  • TV-PROGRAM: Grace Anatomy, Utan tvekan! Ska köpa boxen såfort jag kan.



  • SPORTHÄNDELSE: Hemmafotbollsklubben ÖSK tar sig upp till en 7:e placering! Tyvärr har vi bara varit på en match, bättre närvaro hoppas vi på till 2009. Även för Kusses kif har det gått helt okej! Det är till att vara stolt. Spaniens fotbollsEM guld var också fint. Och trekronorjuniorernas framgång. (jag är min morfar lik när det gäller sport, han kunde iofs allt)



  • TRAGISKA HÄNDELSER: Ja, jag måste väl ta upp det också. Tragiska händelser som berört mig. Min gammelmoster dog iår. Hon var en toppentant som bakade sjukt goda bullar, syntes alltid i kyrkan. Även fast jag inte träffade henne alls mycket under de senaste åren så kan jag ibland känna att jag saknar henne. - Alla förbannade krig! Jag blir bara så less! Gud måste verkligen sitta och vrida sig över människans idioti. Allt tragiskt med Engla och Max o Saga. När barn far illa väcks något inom mig. Jag räds för mig själv men sanningen är att jag utan tvekan skulle kunna sätta en kula i pannan på deras mördare om jag var tvungen. Jag blir så arg. Om Gud vrider sig över människans idioti måste han gråta floder över människans vidrighet. Och jag vet, de har en sjukdom. Men jag kan inte förstå hur man kan spåra ut så. Det är för mig helt obegripligt hur man kan göra illa och mörda oskyldiga barn.



  • SPEL/DATA: Då min Xbox har varit trasigt (eller sladden rättare sagt) så har det inte blivit något spelkonsolspelande för mig. Däremot så har jag fått ett nytt dataspel. Enda sen jag var ganska liten så har jag älskat Sims, nu finns det sims två. Det har jag. Till det kan man köpa olika expansionspaket. Det roligaste är Sims2:Pets, det fick jag av Linus. Man kan skaffa husdjur med allt vad det innebär. Så mycket spelande har det inte blivit då man blev småbarnsförälder och allt.



  • SPEL/BRÄDSPEL: Jag upptäckte det, som tidigare nämnts, i december. Spelet heter Settlers och bygger på ett klassiskt dataspel. Rekomenderas varmt!



  • TIDNING: Allt om historia. Jag fick första tidningen i januari av L´s morfar. Sen var både jag och L fast. Även våra fädrar gillar tidningens innehåll mycket. Jag har alltid varit intresserad av historia (samhällsämnen överlag), självklart kan man inte tro på allt som står där i, men den är spännande och intressant.



  • DOFT: När jag och E var i göteborg för några månader sen och hälsade på en god vän så köpte jag ett ljus på Lagerhouse till mamma som mors dag present. Ljuset finns fortfarande kvar och luktar lakrits. Jag ångrar forftarande att jag inte köpte ett till mig själv. Den doften skulle kunna vara 2008s bästa doft. Annars så skulle det nog vara vaniljljuset som jag fick i början av året av min vän Emma. Vanilj har alltid varit min favorit doft. Jag minns tydligt min lilla mylittleponny som jag fick när vi skulle heämta min lillasyster i Colombia, den luktade vanilj på skinkan. Den finns fortfarande kvar och luktar fortfarande, om än lite mindre. Vanilj kommer nog alltid vara min absoluta favoritdoft.

1 kommentar:

Signes Vind sa...

Underbart att läsa om ditt 2008. Din mor tycker ju att året var ett av hennes bästa någonsin vilket jag förstår att lilla E kan ta åt sig största äran av.
Känner igen mig mycket i ditt år - Coldplay, Duffy och tights - love it o Obama förståss. Den 20 är det installation - jag har tagit ledigt och ska ladda framför TV:n - Yes we can!!!
Kramar Lotta