onsdag 7 januari 2009

Grammisgalan

Jag såg på Grammisgalan ikväll.

Jag har egentligen inte något emot alkohol och tar mig gärna ett glas vin till någon god mat och njöt av champagnen under nyår. Däremot tycker jag inte att det är särkilt trevligt att dricka sig så att man blir mer än lite salongsberusad, då har man tappat poängen tycker jag (det är ju det som är poängen menar vissa), därför kan jag förstå de som tar avstånd från allt som har med alkohol att göra.
Ikväll förstod jag ännu mer.

Håkan Hellström var så på lyret att han knappt kunde stå, ännu värre hålla tal. Jag satt och var nervös för att han antingen skule kräkas eller göra något fuffens. En sån där olustig Mr.Bean-pinsamkänsla kröp inom mig.
Anna Ternheim hade druckit så mycket att hon trillade när hon var påväg upp på scenen, hennes tal, eller "otal" rättare sagt var en skräckupplevelse och framförallt oerhört pinsamt.

Artisterna får så mycket gratisdricka att de blir lika förtrollade som barn med en hundring i handen i en godisaffär. Men det var väl just det, artisterna är inga barn! De är dock lika omogna, tydligen. Nu ska jag inte dra alla över en kam, vissa artister var väldigt duktiga.
Som sångaren i In Flames t.ex.
I hans tal så bad han om ursäkt för sist när han skulle hålla tal, då det inte blev något tal för att han hade druckit för mycket gratis dricka. "Men jag har mognat nu" fortsatte han.
Jag tyckte det var klockrent!

För hur tänker dom?
De gör musik, folk lyssnar, kids lyssnar, de blir förebilder, kids ser på grammisgalan, och då får de se sina idoler packade som as. Förebilder in my ass.
Så dåligt tycker jag!
De får väl dricka sig hur packade som helst när de är ute på privata fester; Men på en offentlig tillställning som de dessutom vet är livesänd? Och när de också med all största sannorlikhet ska upp och ta emot ett fint pris?
Nä.
Det hela resulterade i att jag la mig innan grammisgalan var slut, raderade alla mina Ternheim mp3or (några Helsström mp3or har jag ej) och bestämde mig för att aldrig se på grammisgalan igen och skriva ett blogginlägg.

Börjar jag bli gammal?

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja Hanna du börjar bli för gammal. Jag har startat en blogg om hur gammal du är:-). Nä skojja bara. Det är trist att artisteliten ska vara så himla barnslig. Än värre än alkoholen tycker jag ändå drogkonsumtionen är. Man kan tydligen bli arg på att polisen gör tillslag på påtända artister men inte på att artisterna var påtända. Skön moral vi börjar få i Sverige ändå.. "låt oss supa och knarka oss fördärvade för livet går ju ändå inte ut på någonting annat..."