tisdag 22 april 2008

Det pirrar i låren och en hyllning till min mor

Efter de traditionella morgonsysslorna bestämde jag mig för att slå två flugor i en smäll.
Njuta av det fina vädret och söva Ella med en barnvagnspromenad.
Jag tog med mig Linus systemkamera och gick ut mot rynningeviken. Med ett sånt fint väder kände jag mig full av energi och jag hade ingen tid att passa så jag gick...och jag gick...
När jag kom hem igen blev jag alldeles paff över hur länge jag hade varit ute och bara promenerat. Klockan var precis 12.00 när jag klev utanför porten, 14.20 var klockan när jag stod i hissen upp igen.
Dryga två timmar, non stop.
När jag kom hem la jag mig i soffan, ammade E och satt på en film. Jag var sådär härligt slut och det pirrade fint i låren.

Lite bilder från promenaden:

"Hästhov, Hästhovsört, även kallad tussilago (Tussilago farfara) är en liten blomma som ofta växer vid vägkanter mycket tidigt på våren"
(sv.wikipedia.org)

Tänk att vara en and, ligga och sola lite i en damm

Det slog mig när jag tog den här bilden att Gud måste vara en sann konstnär! Klicka på bilden och kolla in "ögonen" på vingarna. Sjukt vackert.


"Och Herren sade till Mose:
»Varför ropar du till mig? Säg till Israels barn att de draga
vidare. Men lyft du upp din stav, och räck ut din hand över havet, och
klyv det itu, så att Israels barn kunna gå mitt igenom havet på torr mark.
(...)
Och Mose räckte ut sin hand över havet;
då drev Herren undan havet genom en stark östanvind som blåste hela natten,
och han gjorde så havet till torrt land; och vattnet klövs itu. Och
Israels barn gingo mitt igenom havet på torr mark, under
det att vattnet stod såsom en mur till höger och
till vänster om dem."
(Bibeln Andra mosebok 14:15-16 & 14:21-22)

En äng full av vitsippor. Jag var riktigt sugen på att bara kasta mig på detta grönvita täcke.




L´s syster med barn kom på ett litet besök. Vi spelade tvspel, fikade och diskuerade en eventuell ommålning av sovrummet.
L åkte och repade, och precis när jag började känna mig rastlös för att jag inte visste vad jag skulle hitta på så ringer mamma och frågar om jag vill följa med på promenad.
Det värkte inte i låren, det pirrade bara och en kvällspromenix med mor lät mer än mysigt så på med E´s pyjamas och ytterkläder. Snutteninen och napp. Ner i barnvagnen.
Promenaden med min mor var inte bara mysig, det visade sig även att den var välidgt välbehövlig! Min mor är som en röntgen, hon ser direkt ifall det är något, även om man försöker att inte visa det.
Om jag blir hälften så bra mamma till E som min mamma är till mig har jag lyckats med något omöjligt.

Det finns en låt som på det enklaste och ärligaste sätt berättar om hur det är att ha en klockren mamma.
Jag har älskat den sen den släpptes. Mama med Spice Girls.
Det här är en hyllning till min mor.






Mama


She used to be my
only enemy and never let me free,

Catching me in places that I know I shouldn't be,

Every other day I
crossed the line,

I didn't mean to be so bad,

I never
thought you would Become
the friend I never
had

Back then I
didn't know why,

Why you were
misunderstood,
So now I see
through your eyes,
all that you did
was
love
,


Mama I love you,

Mama I care,
Mama I love you,
Mama my friend,
My friend

I didn't want to
hear it then but I'm not ashamed to say it now,

Every little thing
you said and did was right for me,
I had a lot of
time to think about,
About the way I
used to be,
Never had a sense of my responsibility.

Back then I
didn't
know why,
Why you were misunderstood,
So now I see
through
your eyes, all that you did was love,

Mama I love you,
Mama I care,
Mama I love you,
Mama
my
friend
,
My
friend

But now I'm sure I
know why,

Why you were
misunderstood,
So now I see
through your eyes,
All I can give you is love,


Mama I love you,

Mama I care,
Mama I love you,
Mama my friend,
My friend
Mama I love you,
Mama I care,
Mama I love you,
Mama my friend,
You're my friend

-Spice
Girls-

Inga kommentarer: