måndag 10 mars 2008

Kan man planera att göra ingenting?

Det slog mig igår när jag gick och la mig att det var längesen jag och E hade en "inget-att-göra dag". Beror det på att jag är för rastlöst lagd eller har det bara blivit så? (inte för att vi har gjort tråkiga saker eller känner oss stressade för att vi inte gjort ingenting) Hursomhelst så bestämde jag mig för att morgondagen skulle bli en sån där "inget-att-göra dag".

Idag har vi varit på BVC, L som började jobba lite senare idag var med för första gången.
Vi har sett på deverse talkshows och jag börjar bli trött på att det är julavsnitten som visas (kostar det så mycket att köpa in iallafall månadens shower?)

Jag har börjat läsa om min favoritbok, Påven Johanna av Donna Woolfolk Cross. Jag fick den i födelsedagspresent för tre år sen av min kusin, det är hennes favoritbok också. Sedan dess har många nära och kära blivit tvingade att läsa den. Blandannat min mor, som tom köpte en ny till mig efter att hon tappat den i en vattenpöl (?). En helt underbar bok! Jag tänker inte ens ge mig in på att försöka berätta vad den handlar om. Läs den istället! Du kommer inte att bli besviken.

Jag har sett på en film som jag lånat av mamma. lavendelflickorna av Charles Dance. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva den... Om L var med och såg den så skulle han somna på två röda. men jag tyckte den var spännande, mysig och romantisk (förstår ni vilken typ av film det är nu?)

Jag har gosat med min älskade dotter som har börjat prata (dvs göra ljud ifrån sig) något väldans. Helt otroligt vilken förändring det har blivit sen vi började med ersättningen också. Idag har hon suttit i sin babysitter ca en timme utan att protestera. Hon sitter där och pratar och drar Tiger i svansen. Hon ler mycket mer nu, det kan såklart vara en mognadsfråga också, men det känns som att hon är mycket nöjdare nu.
Vi har suttit i soffan och pratat om alltmöjligt, sjungt i sångboken som E fick av sin faster, kittlats och pussats.

När L kom hem och tog över gosandet så scrapbookade jag. Den är inte helt klar än, det känns som att det fattas något, men jag vet inte vad. Den får ligga tills imorgon, då kanske jag kommer på vad som behövs. Mycket mycket märkligt.

Sedan tittade vi på säsongstarten av CSI. Otroligt spännande avsnitt.

E och L gick och la sig medan jag tog mig ett bad. Precis när jag är påväg upp kommer en nerspydd L med en ännu mer nerspydd E. Jag blir således kvar ett tag till i badkaret med E medan L byter lakan i, även den, nerspydda sängen.

Och så hamnade jag här. I soffan med den bärbara datorn. E sover och L sitter vid sin dator och spelar spel (?).
Hur blev dagen? Har jag gjort ingenting som jag hade tänkt?
Ja! Jag har gjort ingenting, men jag har samtidigt gjort allting. Många av dagens timmar har jag suttit i soffan, jag har inte velat flytta mig. Det är en skön soffa. Och E lyckades somna själv, utan att behöva åka vagn, så jag behövde inte gå ut heller. Lathet kan tyckas. Alldeles underbart menar jag. Att bara sitta/ligga i en soffa, titta på tv och film, läsa en bra bok, gosa med dotter, Var precis vad jag behövde idag!
Livet som småbarnsförälder är inte alltid kakka som ryssarna säger :-.P





Ella gör en av sina favoritgrimaser till dockan, som är jättetråkig och inte härmas tillbaks

Att sitta och äta hos pappa, är bland det mysigaste E vet

1 kommentar:

Malinmittilivet sa...

Jag har läst den! Längesedan nu och jag minns egentligen inte så mycket mer än att jag tyckte den var riktigt bra!

Hoppas du får fler goda dagar denna vecka! Kram!