torsdag 20 mars 2008

lite sjuk

Började känna mig hängig i slutet av förra veckan, i söndags eftermiddag kom febern.

Linus har inte kunnat ta ledigt från jobbet så jag och Ella har spenderat veckan hos mamma som har påsklov (jag kunde inte blivit sjuk på en bättre vecka, verkligen tur i oturen).

När jag blir förkyld får jag oftast feber, och inte några 38.2 utan 39-40. Även denna förkylning har lett till sådana temperaturer. Jag blir inte sängliggandesfebrig när jag får feber, men jag blir orkeslös och orkar inte tänka eller göra så mycket. Jag känner mig lite apatisk. Att inte orka och samtidigt ta hand om en bebis är nästan omöjligt, man gör inget bra jobb iallafall. Flera gånger under veckan har jag kommit på mig med att bara sitta och titta på E, jag har inte ens orkat leka med henne. Otroligt dåligt samvete har jag fått och så har jag känt mig stressad. Därför har det varit Sååå skönt att vara hemma hos mamma. Hon är jordens bästa mamma och nu mera världens bästa mormor. E och mamma har legat och gosat och pratat i timmar medan jag har fått vila.


Mamma har varit dubbelbarnvakt som L kallar det, hon har inte bara tagit hand om E, hon har även tagit hand om mig. Det är skönt att få vara liten ibland, fast man är stor och själv är mamma. Att få bli ompysslad såhär var nog precis vad jag behövde.


Jag har även lärt mig att sticka... typ ialla fall. Trodde inte att jag skulle tycka att det var så roligt.

Så här långt har jag kommit hittills på min teststickning (den ska alltså inte bli något). När jag lärt mig den här formen av stickning så ska mamma visa en annan form av stickning, rätstickning tror jag att det kallas.


Idag har jag varit hos doktorn, det visade sig att det (som vanligt för mig) inte var en vanlig förkylning. Bihålsinflamation, öroninflammation på höger öra och troligen streptokocker. Jag blev hemskickad med ett recept på pencilin och glad påsk önskningar. ...ja, vi får se gällande glad påsk...

Förutom dessa symptom har jag haft jobbig feber. Nätterna har varit värst.


  • Natten till tisdag : 40.4

  • Natten till onsdag: 40.2

  • Natten till torsdag (idag): 40.0

Det är lite lustigt att jag på nätterna har sänkt min feber med 0.2 grader. Förhoppningsvis försvinner febern snabbare nu när jag knaprar pencilin.


Ja, så sova, filmtittande, stickning, äta, gosa och ett evigt snytande och hostande, är det som har hänt under den här veckan.


såhär glad blir E när mormor pratar med henne

2 kommentarer:

Signes Vind sa...

Stackars dig som varit så sjuk. Vilken tur för dig o E att du har Världens bästa mamma (för det har du)!
Krya på dig o hälsa familjen en riktigt GLAD PÅSK!/ Kram Lotta

Malinmittilivet sa...

Skrutt... Krya på dig! Påskkram! /Malin